Kolesterol

Kolesterol

Räkor och skaldjur är magra och proteinrika livsmedel med lågt fettinnehåll och lågt innehåll av mättat fett.

Det är det mättade fettet som är skadligt och som riskerar att öka halten av ”ont” LDL-kolesterol. Transfett är det allra farligaste fettet. Det är ett fett som framställs genom en kemisk process, som när till oljor värms upp och härdas. Transfetter finns aldrig i fisk- och skaldjur.

Mättat fett finns framförallt i fett från däggdjur (kött), medan omättat fett (enkelomättat och fleromättat) finns i till exempel fisk, skaldjur och vegetabiliska oljor. Både enkelomättat och fleromättat fett minskar halten av ”ont” LDL-kolesterol i blodet. Rätt fett är alltså viktigt för den som månar om sina kolesterolvärden.

Den som äter mycket räkor förbättrar faktiskt också sin kolesterolbalans. Både det onda och det goda kolesterolet ökar, men relationen mellan ont LDL och gott HDL förbättras. Och det är just den balansen som verkar vara avgörande.

Så slutsatsen om kolesterol och kolesterolhaltiga livsmedel är att debatten måste nyanseras, precis som fettdebatten. Det finns bra och dåliga fetter och det finns bra och dåligt kolesterol. Räkor ger mer bra kolesterol och minskar risken för fetma genom sin nyttiga sammansättning.