Fisk som källa till D-vitamin?

Fisk som källa till D-vitamin?

För oss nordbor är den främsta källan för D-vitamin solens UVB-strålar. Några av de bästa källorna för att under vinterhalvåret få i sig tillräckligt med D-vitamin är fet fisk såsom lax, makrill och sill.

D-vitamin bildas i huden när vi exponerar den för solens strålning, vitaminet lagras i kroppen och täcker sedan en del av behovet under vinterhalvåret då solen i Sverige är för svag för att kroppen själv ska kunna bilda D-vitamin.

Enligt Livsmedelsverkets stora undersökning av svenskarnas matvanor, Riksmaten 2010-2011, där 1800 svenskar mellan 18-80 år rapporterade in vad de åt, ligger två tredjedelar av svenskarna under genomsnittsbehovet om man tittar på deras kosthållning. Bara 20 procent hamnade över det rekommenderade dagliga intaget för D-vitamin. I dag rekommenderar Livsmedelsverket 10 mikrogram D-vitamin per dag för barn, vuxna, gravida och ammande och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år. Höjningen till 10 mikrogram gjordes så sent som 2013 från en tidigare nivå på 7,5 mikrogram.

Alltså räcker det inte enbart med att vara ute i solen under sommarmånaderna. Några av de bästa källorna för att under vinterhalvåret få i sig tillräckligt med D-vitamin är fet fisk såsom lax, makrill och sill. Livsmedelsverket rekommenderar dessutom två-tre fiskmåltider i veckan, och det räcker med mindre än 50 gram fet fisk för att täcka hela dagsbehovet av D-vitamin.