Kan skaldjur hjälpa mot högt kolesterol?

skaldjur och kolesterol
Fotograf: NordicPhotos

Modern forskning delar upp kolesterolet i två kategorier – det farliga och det goda. För den som vill leva sunt är det viktigt att ha rätt balans mellan dessa två typer.  

Räkor och skaldjur är magra och proteinrika livsmedel med lågt fettinnehåll och lite innehåll av mättat fett. Det gör att de är extra nyttiga för dig som vill vara försiktig med dina kolesterolvärden. Räkor innehåller mer av det goda kolesterolet och minskar risken för fetma genom sin nyttiga sammansättning.

Rent kemiskt är kolesterol ett fettämne som produceras i levern av kroppen själv. Det behövs i alla celler och inte minst i hjärnan, som ju till största delen består av fetter. Dessutom har kolesterolet en viktig roll i kroppens hormonproduktion, både för det kvinnliga östrogenet och för det manliga testosteronet. Förutom kroppsproducerat kolesterol får vi i oss kolesterol genom maten. Det finns i en mängd olika livsmedel, bland annat i magra skaldjur, som exempelvis räkor.

I kroppen fungerar levern som kolesterolcentral. Det är där det egna kroppsproducerade kolesterolet bildas och det är därifrån det forslas ut i kroppen. Överskottet av kolesterolet tas även det emot i levern där det omvandlas till gallsyror och sedan förs ut ur kroppen som avföring.

Ungefär en fjärdedel av det kolesterol vi behöver kommer från födan, resten tillverkas i levern. Men det är också så att leverns produktion av kolesterol minskar om vi äter mer kolesterol. Den kunskapen har bidragit till att nyansera bilden av hur kolesterolhaltig mat påverkar oss. Kolesterolfattig mat behöver inte sänka kolesterolhalten och kolesterolrik mat behöver inte höja den.

Kolesterolet transporteras i kroppens blodbanor med hjälp av proteinet lipoprotein. Proteinet bär kolesterolet och tillsammans uppträder de i olika former. Viktigast i det här sammanhanget är att skilja på ”ont kolesterol” LDL (LowDensity Lipoprotein) och ”gott kolesterol” HDL (HighDensity Lipoprotein).