Vilka nyttiga fetter finns i fisk?

Vilka nyttiga fetter finns i fisk?

Fett i maten är livsnödvändigt. Utan fett kan inte kroppen ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Fetterna delas in i tre kategorier – mättat fett, enkelomättat fett och fleromättat fett. 

De flesta fetter kan kroppen själv tillverka med hjälp av kolhydrater och protein, men de livsnödvändiga fettsyrorna Omega-3 och Omega-6, som bildar fleromättat fett, kan vi bara få i oss genom kosten.

Det är dessutom viktigt att vi äter rätt mängd Omega-3 samt att vi har en balans mellan de marina Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA och de vegetabiliska Omega-6-fetterna. Många tenderar idag att få i sig för mycket av de vegetabiliska fettsyrorna och för lite av de marina. Det finns alltså olika Omega-3-fettsyror, och de marina Omega-3 fettsyrorna är särskilt nyttiga.

Vuxna personer bör äta 2,5-3 gram Omega-3 per dag för att få i sig tillräckligt av de fleromättade fettsyrorna Omega-3 och Omega-6, som sänker kolesterolnivån i blodet. Omega-3-fettsyrorna, främst de från fisk, minskar också risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Detta särskilt hos personer med förhöjd risk för dessa sjukdomar.

Att äta fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan och att minst en gång av dessa välja fet fisk som till exempel lax, är ett enkelt sätt att få i sig rätt mängd marint Omega-3-fett.  

En portion odlad lax (150 gram) ger ungefär 3 gram Omega-3-fett och en portion mager fisk som t ex torsk ger omkring 0,3 gram. Vill du veta mer om räkor och kolesterol , klicka här