Vilka vitaminer och mineraler får jag i mig genom att äta fisk?

Vilka vitaminer och mineraler får jag i mig genom att äta fisk?

Fisk och skaldjur innehåller mycket vitaminer, mineraler och spårämnen som alla påverkar kroppen och kroppens funktioner. 

D-vitamin är viktigt för att bygga upp skelettet och för att reglera nivån av kalcium i kroppen. Vi får i oss D-vitamin genom solljuset eller genom till exempel fet fisk. I solfattiga länder som Sverige får många inte i sig tillräckligt med D-vitamin vilket ger ökad risk för benskörhet och frakturer. Fisk som innehåller mycket D-vitamin är därför extra viktigt för oss i Norden. Och det räcker med mindre än 50 gram fet fisk för att täcka hela dagsbehovet av D-vitamin.

I Sverige får många också i sig för lite selen och jod. Det är något man kan råda bot på genom att äta mycket fisk. Selen behövs för att skydda kroppen mot så kallade fria radikaler, som kan påverka immunförsvaret samt skada kroppens celler. Selen skyddar cellerna mot oxidation och bidrar också till immunologiska försvarsmekanismer. Brist på selen kan ge hjärtmuskelförändringar. Det selen som finns i fisk är dessutom extra lätt för kroppen att ta upp.

Även jod är viktigt för kroppen och hormonbalansen. Jodbrist kan ge växtrubbningar och även påverka psyket negativt. Ingen annan mat innehåller så mycket jod som fisk.

E-vitamin, som också är en antioxidant, är extra viktigt för nervsystemet och finns i stora mängder i vissa fiskar och skaldjur.

Fisk innehåller även mycket vitamin B-12 som är viktiga för produktionen av röda blodkroppar. Fisk innehåller sällan C-vitamin och är därför extra gott och nyttigt tillsammans med citron som är rik på C-vitamin. Lite pressad citron eller en citronskiva passar utmärkt till många fisk- och skaldjursrätter.

Taurin är en aminosyra som är viktig för utvecklingen av synen och nervsystemet hos nyfödda. Taurin hittas framför allt i skaldjur.