Skip to main content

Gravida bör äta mer fisk

Gravida bör äta mer fisk
Fotograf: NordicPhotos

Både för dig själv och för barnets utveckling är det viktigt att du äter bra när du väntar barn. Du behöver till exempel mer vitaminer och mineraler, men inte så mycket mer kalorier. Därför är det extra viktigt att se till att maten är väl sammansatt. Om du inte tidigare hör till dem som äter fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan så är det dags att sälla sig till den skaran nu.

Välj fisk från rena vatten, helst från havet eller fisk som fötts upp i odling. Den feta fisken är särskilt nyttig och väljer du odlad lax från Norge kan du vara säker på högsta kvalitet. Men se till att variera fiskmåltiderna! Sill, torsk, kolja eller lutfisk är andra bra fiskval. Eller varför inte frossa i nyttiga och lättlagade skaldjur? Musslor, räkor, hummer och krabba är alla bra källor till Omega-3 fetter, vitaminer och spårämnen.

Det har länge funnits en uppfattning om att gravida kvinnor ska vara försiktiga med sushi. Det rådet behöver nyanseras. Gravida kvinnor ska se till att undvika maginfektioner och därför ska maten vara fräsch och vällagad. Nygjord sushi från en pålitlig sushileverantör är utmärkt mat, inte minst eftersom en del av Omega-3 fettsyrorna kan förstöras om fisken tillagas på för hög värme. Livsmedelsverkets senaste råd till gravida kvinnor är också att det går bra att äta såväl gravad och rökt fisk som sushi bara maten är nygjord eller nyförpackad.

Gravida kvinnor och kvinnor som planerar att skaffa barn ska däremot var försiktiga med viss insjöfisk och fet fisk från östersjön eftersom den kan innehålla olika miljögifter.

En lång rad vetenskaplig studier har gjorts mellan fiskätande, intag av fiskolja och fosterutveckling.

I en studie från universitetet i Århus där nästan 9000 gravida kvinnor visades att risken att föda för tidigt och risken för låg födelsevikt hos barnet minskade hos kvinnor som åt mycket fisk under graviditeten.

Människans hjärna består till 60 % av fett och mer än hälften av det fettet är Omega-3 fettsyror. Det har lett utvecklingsbiologer till att se samband mellan människans utveckling till en intelligent varelse och en diet som var rik på fisk och skaldjur. Flera studier visar också på positiva effekter mellan högt intag av fisk under graviditeten och barnets mentala utveckling.

Omega-3 fettsyrorna är viktiga för utvecklingen av människans hjärna och centrala nervsystem. Under den sista tredjedelen av graviditeten utvecklas hjärnan särskilt snabbt. Då behövs extra Omega-3 fettsyror och fisken eller fiskoljan är ett måste i kosten.

Insjöfisk och fet fisk från Östersjön kan innehålla miljögifter som framförallt kvinnor i barnafödande ålder bör undvika. Väljer du fisk från Norge, antingen den är vildfångad eller odlad, färsk eller fryst, så vet du att fisken kommer från rena vatten.