Blåmussla

Blåmussla
Näringsinnehåll
Näringsinnehåll per 100 g blåmussla (den ätliga delen):

Energiinnehåll: 380 kJ alternativt 91 kcal

Näringsämnen (g):
Protein: 10,4
Fett: 1,4
Varav mättat fett: 0,3
Enkelomättat fett: 0,3
Fleromättat fett: 0,6
varav
Omega-6 (n-6) 0,2
Omega-3 (n-3) 0,4
Kolestorol –

Vitaminer:
Riboflavin: 2,7 mg
Niacin: 12,2 mg
B12: 1 ug

Mineralämnen:
Järn: 2,5 mg
Zink: 1,1 mg
Selen: 200 ug

Säsong: Hela året, men ofta bäst under vinterhalvåret
Utbredning: Blåmusslan finns längs med hela den norska kusten
Storlek: Upp till 10 till 15 cm

Med andra ord
Latin: Mytilus edulis

Engelska: Blue Mussel

Franska: Moule Commune
Tyska: Miesmuschel, Pfahlmuschel

Biologi, odling och skörd 
Blåmusslan är ett blötdjur som lever på ett djup av 0 till 10 meter. I Norge finns musslorna ofta i stora musselbankar längs kustlandet och en bit in i fjordarna. Blåmusslorna leker under våren när vattentemperaturen är mellan 8 och 10 grader. De befruktade äggen utvecklas till larver som simmar omkring fritt under cirka fyra veckor innan de fäster sig vid flata ytor som stenar, båtar och förtöjningar. Blåmusslan sätter sig fast med hjälp av så kallade byssustrådar som skickas ut från musslans fot. De kan flytta sig genom att skicka ut nya trådar. Musslan lever av planktonalger.
Bristen på flata ytor att fästa sig vid utnyttjas av musselodlare. De erbjuder flata band som larverna kan fästa sig vid. Efter ett till två år är musslorna färdiga för skörd. Den görs med särskilda musselbåtar eller flottar som lyfter upp odlingsbanden och skrapar av musslorna.

Miljö 
Blåmusslan tar upp näring genom att filtrera havsvattnet i jakten på plankton. Filtreringen innebär också en effektiv vattenrening eftersom musslan tar upp alla partiklar mindre än 0,5 mm. De växtplankton musslorna lever av kan också vara en del av havsvattnets övergödning. Skörd av ett kilo musslor innebär således att man samtidigt avlägsnar störa mängder kväve och fosfor ur vattnet. Musselodlingar blir härigenom en naturlig del av ett ekosystem.

Användning
Blåmusslor kokas eller ångas sedan de skrubbats rena. Musslorna kan också ätas råa på samma sätt som ostron.

Näringsvärde
Blåmusslor innehåller järn, selen och B12 vitamin samt lite men nyttig fett.