Hälften av de vuxna männen i Sverige och en tredjedel av kvinnorna är överviktiga. Och i hela västvärlden är sjukdomar i hjärta och kärl den vanligaste orsaken till en för tidig död.
Att äta mer fisk är ett enkelt sätt att leva lite sundare och minska risken både för övervikt och för hjärt- och kärlsjukdomar. Livsmedelsverket i Sverige och den internationella forskningen på området anser också att det finns ett samband mellan högt intag av fisk och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Både fet och mager fisk är nyttig men det är framförallt den feta fisken som innehåller mycket Omega-3 fettsyror som skyddar.
Att fisk är nyttigt har man vetat länge, men det var först på 1970-talet som sambanden mellan fiskkonsumtion och hjärt- och kärlsjukdomar blev klarlagt. Då visade en studie att dödligheten i sådana sjukdomar var väsentligt lägre hos grönländska inuiter jämfört med danskar. Förklaringen var inutiernas höga intag av fisk och skaldjur. Idag menar forskarna att för mycket fett och kolesterol i blodet ger förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdom. Kolesterol i sin tur kan vara av två slag, så kallat farligt kolesterol, LDL och nyttigt kolelsterol, HDL. Balansen mellan LDL och HDL förefaller avgörande och genom att äta de nyttiga marina Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA ökar vi på det goda kolesterolet.
En av de senaste studierna på temat fisk och hjärt- och kärlsjukdomar presenterades sommaren 2008. Undersökningen som gjorts bland finska yrkesfiskare och deras lever bekräftar att fisk och hälsa hänger ihop. De fiskare som deltog i undersökningen åt nästan dubbelt så mycket fisk som andra finländska män, och i deras blod uppmättes dubbelt så höga halter av omega-3 fettsyror.
Det kan vara förklaringen till att dödligheten bland fiskarna var 22 procent lägre än för den övriga befolkningen i samma ålder. När det gällde dödlighet i kranskärlsjukdomar var dödligheten 27 procent lägre för yrkesfiskarna. Även fiskarnas fruar lever längre och dör mera sällan av kranskärlsjukdomar.
Flera studier har gjorts om fiskkonsumtion och förekomst av cancer. Det finns ännu inga generella studier som gör att man kan påstå att fisk ger skydd mot cancer. Däremot tror man att fisk ger visst skydd mot prostatacancer, som är den vanligaste formen av cancer bland svenska män.
Man vet ännu ganska lite om vad som orsakar sjukdomen. Men eftersom cancer i prostata förekommer i så olika utsträckning i olika länder tror man att kost och livsstil spelar en viktig roll. Västeuropa och Nordamerika har t ex procentuellt långt fler prostatacancerfall än Asien och i Europa är prostatacancer vanligare i norr än i söder.
Forskningen visar också några riskfaktorer. En sådan är övervikt. Likaså att ha ett högt energiintag och att äta för mycket fett. Men det är skillnad på fett och fett. Bland eskimåer på Grönland och Alaska är prostatacancern inte särskilt vanlig trots att man där har ett mycket högt fettintag. Förklaringen tros ligga i att fiskfetterna, de s k Omega-3 fetterna, i själva verket kan vara ett skydd mot cancer.
Det här bekräftas också av en undersökning som professor Alicja Wolk vid Karolinska Institutet genomför. Sedan 1997 följer hon 50 000 män från Västmanlands och Örebro län och studerar kostvanor och sjukdomsmönster. Hennes forskning bekräftar att höga intag av fet fisk, som t ex lax, minskar risken för prostatacancer. I ett nästa steg kommer Alicjas forskning att ställas samman med forskning på sju andra stora grupper män från USA, Kanada och Nederländerna. Det är Harvard Medical School som svarar för detta internationella projekt kring kost och cancer.
Det finns också forskning som visar att Omega-3, som framförallt finns i fet fisk, har en positiv inverkan på reumatiska sjukdomar och på psoriasis.